Блог ім. Den1 → легкий ендуро на кавказі. Технічний звіт.

Невеликий технічний звіт про ендуро-подорож по кавказу.ми троє туристів з москви вирішили організувати цю маленьку подорож з метою відпочинку та отримання нових вражень, а також з метою підготовки до більш серйозних тем (монголія наприклад).техніка для пересування у нас вкрай різноманітна і являла собою: китайський позашляховий мопед об’ємом 125 кубівкитайський ендуро мотоцикл кайот4 об’ємом 250 кубів і японський судзукі джебель 250 кубівв процесі підготовки по можливості було проведено технічне обслуговування всієї техніки, встановлені багажні системи.на мопеді були замінені зірки для збільшення потужності.транспортування мотоциклів з москви здійснювалося на причепі.планування маршруту зручно робити тут, маршрут склав близько 1000 км і виглядає так:маршрутв мінеральних водах ми були тепло прийняті місцевими байкерами і зупинилися на байкері гасконца.місце вкрай приємне і вдале для організації бази нашої подорожі.там тихо, спокійно, ростуть плодові дерева. Технічно обладнано все грамотно і ефективно.особливо хочу відзначити теплоту, душевність і гостинність місцевого байк клубу «братство вільних». Нам допомагали абсолютно у всьому, будь-яка проблема вирішувалася практично відразу.гасконець, ірландець, водяний, агроном-спасибі за все.унаслідок відсутності досвіду транспортування, в дорозі у кайо відламалася підніжка, що призвело до деяких пошкоджень і інших мотоциклів. По приїзду довелося займатися ремонтом всього. Також з’ясувалося, що у мопеда занадто розтягнута мета і було прийнято рішення купити нову і замінити її.після того як технічні роботи були завершені ми вирішили покататися по околицях і в якості пробного виїзду заїхали по серпантину на гору змійка. Начебто все пройшло добре.на наступний день залишивши причіп на дачі і відігнавши машину до водяного ми поїхали в гори.півдня пробиралися вело-маршрутом з мінеральних вод в кисловодськ, потім по дорозі на джилісу. По дорозі пообідали. На джилісу приїхали ввечері. Був план переночувати в наметі. Однак, кругом була купа народу, комфортного місця знайти не вдалося, і нас пустили в будиночок у нарзанів.проявилася проблема, що джебель погано тягне на висоті вище 2000 м.потрібно сильно крутити движок, щоб з’явилася хоч якась потужність.наступного дня за планом була поїздка до м. Тирниауз. Однак, з ранку вирішили заїхати на галявину еммануеля. Дорога веде траверсом схилу, максимальний підйом в районі 2800 м. Мопед теж перестав тягнути. Вилікувалося це регулюванням гвинта якості карбюратора.у джебеля гвинт якості знаходився не зрозуміло де і був важко доступний. Частково потужність вдалося підняти знявши повітряний фільтр. Коли спустилися в долину розвернулися біля річки т. К. Переправа вимагала замочити ноги, а нам цього не хотілося.повернулися назад. Доїхали до повороту на тирниауз. Там перерозподілили залишки бензину. Взагалі бензин основний ресурс. Крім баків у нас були 2 каністри по 5л.всього цього запасу вистачало групі на 2 ходових дня. Відповідно періодично доводиться спускатися вниз шукати заправку.

За планом заправка була в м тирниауз.дорога 60 км. Грунтовки, технічної складності не представляє, за винятком висоти і прикольно-виснажливого 20 км серпантинного спуску до міста.спуск проїхали практично весь на вимкнених двигунах, накатом, для економії палива.у тирниауз заправилися азс роснефть, потім нам захотілося їсти і спати. Відповідно було прийнято рішення заїхати в ресторан, а потім на ночівлю до нашого знайомого міші на базу мбс біля повороту на чегет.вранці вирішили скататися по околицях баксанского ущелини. Спочатку поїхали на льодову базу по долині річки баксан. Однак, нас туди не пустили. Сказали, що по дорозі можна ходити тільки пішки.тоді було прийнято рішення їхати в верхній баксан. Там є дорога в бік перевалів киртикауш і сілтран. За ним ми і висунулися в гори. Дорога як зазвичай кам’янистий грейдер з підйомами і спусками. Прохідна для підготовленого уаза. Чим вище забиралися, тим було більше проблем з тягою. В результаті доводилося активно працювати зчепленням, в результаті врешті-решт зчеплення почало буксувати, і я зрозумів, що зчеплення джебеля я спалив.якось стало сумно. І тут я зробив серйозну помилку, пов’язану з нестачею технічного досвіду. Стали намагатися діагностувати зчеплення, поставивши джебель на підніжку, вивісивши заднє колесо, заводили на нейтралці, потім затискали зчеплення включали 1 швидкість. Колесо смикалося, мотоцикл глухнув. Було очевидно, що диски не розтискаються. Стали регулювати трос-безрезультатно. Від’єднали трос від приводу. Повертали привід безпосередньо-безрезультатно.я вирішив їхати вниз на першій швидкості заведясь з гірки. Вдалося якось це зробити незважаючи на те що швидкість доводилося тримати в районі 30 щоб не втратити тягу. Прикольно проходити зовнішні повороти грунтових серпантинів на 30.таким же чином без зчеплення доїхали до бази мбс, де на наступний день вирішили зайнятися масштабним ремонтом. Вранці, почитавши інструкцію по заміні зчеплення акуратно все розібрали і якось особливих проблем не побачили. Загалом збирали-розбирали зчеплення 4 рази. Ніяк не могли зрозуміти чому диски не розмикаються і мотоцикл глухий.у числі іншого підкладали шайбочки під грибок приводу, консультувалися з фахівцями. Останнім кроком стало заміна масла двигуна. Ми вирішили, що воно стало занадто липким від перегріву і диски не розлипалися. Нічого не допомогло. Мотоцикл глухий при включенні першої швидкості.і ось вечір вже, один з учасників експедиції поїхав за пивом в терскол, а ми сидимо в безвиході. Я читаю форум про проблеми зі зчепленням і випадково замислююся над словом підніжка. Ну а далі ви все зрозуміли … Сподіваюся.

Також паралельно ремонту джебеля ми постійно потроху лагодили мопед. Всякі дрібниці з ним траплялися, то пластик відвалиться, то педалі загнуться, то привід перемикання передач розбовтається. Також незручністю було те, що у мопеда бак 3 л.причому він чутливий до положення мотоцикла — бензин доводилося заливати часто.наступного ранку ми зібрали все, що розібрали і вирушили по маршруту далі. План був приїхати в ущелину чегем. Від селища колишнім туди йде дорога через перевал актопрак. Дорога хороша, в якийсь момент розділяється на дві. Ми поїхали по верхній лівій.заїхали на чегемські водоспади, пообідали, потім погнали наверх і від селища ельтюбю вирішили перевалити в бік безенгі.дорога як завжди, але в одному місці нам зустрівся ділянку метрів 100, промита v-подібна колія, крутий підйом з поворотом. На дні колії великі живі камені.кайо в принципі проїхав цю ділянку сам. Я ж зрозумів, що туди не заїду.вечоріло.я розвантажив джебель і спробував заскочити наверх. На середині підйому мотоцикл втратив обороти і заглох. Довелося його проводити руками. Втрьох якось виштовхали його наверх. Також надійшли і з мопедом.вище дорога також мала круті підйоми. Через перевал тягнула хмара. Мотоцикл зовсім перестав їхати, схоже через вологість. Видимість впала до 5 метрів. Встали на ночівлю під величезним каменем.вночі почалася гроза, виблискували блискавки, періодично били десь поруч. Камінь захищав нас від вітру.вранці все добре. Погода прекрасна.без проблем заїхали на перевал кишлик (2524) і спустилися в село безенгі.вирішили відвідати альптабір безенги. На заставі показали паспорт. Також заплатили по 150 руб. За в’їзд в національний парк. Платити тільки карткою.в альптаборі добре, працює кафе. Як не дивно, обід в альптабері з куркою і смаженою картоплею, виявився найдешевшим за весь час подорожі.погуляли, пофоткалися і потрібно було їхати за бензином. Найближча заправка в кашхатау.по дорозі йшов дощ. Після того як заправилися поїхали у верхню балкарію.по дорозі заїхали на блакитні озера, нам вони не здалися цікавими.у верхній балкарії заночували, напевно, в єдиному місці для ночівлі – гостинний двір караван.там було добре: окремий будинок, інфраструктура, форелевий ставок, арочний міст, руїни аула кюнлюм, сторожова вежа, смачна їжа. Все круто коротше).трохи полагодили мопед сокирою. Поспілкувавшись з місцевими жителями вирішили перевалити в долину річки сукансу (сугансу, псигансу в різних джерелах). Туди ведуть дві дороги, по карті з’єднуються на перевалі хашхасу (2184). Однак перша дорога завела нас в болота і стала настільки зарослої, що ми вирішили, що на перевал ми по ній не доїдемо. Хоча залишалося метрів 500 по горизонталі і метрів 100 по вертикалі.ми вирішили повернутися. Знову ж в тому числі через погану тяги двигуна на висоті. У верхній балкарії пообідали і поїхали альтернативною дорогою, по якій власне всі і їздять.джебель і кайо залетіли на перевал. Однак, мопед застряг десь по середині. Довелося до нього повернутися. Діагностика показала проблеми з карбюратором. При відкритті газу движок намагався стихнути. Крутили все що можна: гвинтЯкості, холості, переставляли голку-нічого не допомагає. Вирішили вставати на ночівлю.в процесі установки табору зняли карбюратор і прочистили його. Один з жиклерів був забитий. Ось поясніть мені, як може забитися жиклер, якщо є фільтр палива і весь бруд в ньому затримується. Зібрали, завели, все працює як годинник. Вранці взяли перевал. Стали спускатися по долині річки сукансу. Місце дуже красиве, мало населене, величезний каньйон.потім повернули на ташли-талу. Дорога нагадує парк, ми отримали величезне задоволення.далі лескен і чікола. Там заправилися. Поговорили з місцевим поліцейським. Це вже осетія. Поїхали в дигорську ущелину.спочатку план був заночувати в дзиназі, але по факту ми поїхали до альптабору в таймазі і знайшли відмінне місце для ночівлі “орлине гніздо”.в принципі на цьому нашу подорож планувалося закінчити-деяким учасникам пора було додому. За наявності вільного часу можна було продовжувати рух у бік каспійського моря.щоб повернутися в мінводи потрібно було проїхати близько 250 км.однак, вранці ми вирішили з’їздити вгору подивитися водоспади, але біля водоспадів я проткнув каменем заднє колесо. Нам мав бути цікавий експірієнс. Знайшли рівний майданчик, дістали інструменти, поклали мотоцикл на бік, зняли заднє колесо, розбортували гуму монтуванням, виколупували камінь з гуми, заклеїли дірку в камері, збортували колесо, зібрали все назад. На все пішло приблизно годину під співчуваючі погляди гуляють повз трекерів.поїхали вниз. Мопед в цьому не брав участь, тому що поїхав рано вранці вниз один. Кілометрів через 40 в районі чортового моста я зрозумів, що колесо знову здулося. При спробі накачати склалося враження, що повітря йде з-під соска. Зняли колесо, підняли руку, через секунду зупинився прекрасна людина, місцевий житель на ім’я ельбрус, який допоміг мені не тільки дістався до шиномонтажу в чіколі, але і привіз мене разом з полагодженим колесом назад до мотоцикла.багато цікавого розповів. Спасибі йому велике. Поставили колесо і погнали.траса кавказ мені не сподобалася. Їхали обхідними стежками, потім через прохолодний і георгіївськ. Ендуро все-таки. Приїхали в мінводи і за 5 км до дачі гасконця бачимо мопед на узбіччі. Мопед знову відмовився їхати. Довго розбиратися не стали, прив’язали до нього мотузку і відбуксирували його на базу попутно відбиваючись від собак.подорож закінчена, ми чудово відпочили, отримали купу вражень. Всім спасибі!

Так, технічно за висновками, кайо т4-дуже хороший-взагалі проблем не було – але тут справа і в господаря. Джебель-теж хороший, але готуватися треба краще. Зірки поміняти, жиклери взяти і навчитися крутити гвинт якості суміші.мопед-вершина ефективності і співвідношення ціна-задоволення.